top of page

Lag god mat av gammel

Klimaklubben besøkte Nattland oppveksttun og lagde god mat av gammel mat. Her er en tekst skrevet av elevene som var med som vi håper du kan bli inspirert av å lese. Kanskje du kan lage god mat av gammel mat selv?


"Vi lagde over 50 liter mat og smoothie tilsammen. Heldigvis var det også nok til sultne sjeler hos Blå Kors. Lapskausen var fortsatt varm etter sykkelturen, og det ble ikke noe søl." sier Endre Tufteland

Fredag 21. april var Endre Tufteland fra Klimaklubben på besøk hos 8. trinn på Nattland skole Han hadde med seg hele og pulveriserte larver, som elevene fikk smake på, og lage mat med. Elevene hadde tatt med seg slitne matvarer, som de lagde forskjellige matretter av. Skolen hadde også noen rester fra Mat & helse som ble tatt i bruk. Endre Tufteland skulle lære elevene at man kunne lage mat med larver og ingredienser som egentlig skulle bli kastet.


Dette besøket skulle være en inspirasjon til hvordan elevene kunne leve mer bærekraftig. De som ville kunne gå ned til kjøkkenet for å lage mat. Elevene lagde mange forskjellige typer smoothie med frukt som så litt dårlig ut, utgått yoghurt og larver. Det ble også lagd to forskjellige gryteretter med pulveriserte larver. En gryte var kjøttbasert med pølser, kjøttboller og skinke. Den andre var en linsegryte med tomater, poteter og løk. Gryten skulle egentlig være vegetar, men noen hadde ved uhell puttet en storfe-skinke i feil gryte.


Før elevene skulle smake på maten, så fortalte Endre litt om bærekraft og om Klimaklubben. Etter at elevene hadde spist, så hadde de rester igjen, som resten av skolen fikk smake på. Det som vi hadde igjen etter at skoledagen var over, ble gitt til Blå Kors, som er en hjelpeorganisasjon som fokuserer spesielt på barn og unge.


Vi snakket med noen elever på 8. trinn og spurte om hva de synes om denne dagen. “Fint, gøy, og lærerikt”, svarte mange av elevene. Vi intervjuet også 5 elever og stilte dem noen spørsmål. Hva gjorde dere i matlagingen?” Jeg rørte i gryten og tilsatte krydder og kokosmelk”, svarte en. “Jeg toastet hardt brød i vaffeljern, for å gi det et nytt liv”, svarte en annen. “Jeg laget og blandet smoothien”, svarte en tredje, mens andre skar kjøtt, løk og rørte i gryten.Det hørtes ut som om det var veldig mange varierte oppgaver.

Så stilte vi det viktigste spørsmålet. "Hva smakte larvene?” Mange av elevene synes ikke larvene smakte så veldig godt. De synes larvene smakte mel, popcorn uten smak, cornflakes og svidd. Vi spurte hva de syntes selve maten. De synes noen av smoothiene var gode og andre hadde litt rar konsistens. De synes grytene var helt ok, men det var ikke på grunn av larvene. Den ene gryta smakte lapskaus og den andre smakte mer Thai-aktig, syntes elevene.


Mange var skeptisk til larvene, men var enige i at larvene ikke hadde noen effekt på smaken, og at alt smakte som vanlig. Det siste spørsmålet vi stilte var om hva de hadde lært. Det elevene svarte var at man må bruke alle sansene for å vurdere om maten er dårlig, og at man kan lage god mat ut av ingredienser som man vanligvis ville kastet.




bottom of page